Entertainment
APELDOORN – Canto Ostinato, op vrijdag 8 november uitgevoerd door het Simeonkwartet in CODA Museum, vormt een krachtige combinatie met de tentoonstelling Breekbaar. Deze tentoonstelling onderzoekt met het werk van 19 kunstenaars uit binnen- en buitenland de betekenis van kwetsbaarheid en breekbaarheid in het huidige tijdsgewricht.
Canto Ostinato, een welhaast hypnotiserend muziekstuk voor vier piano’s van Simeon ten Holt, sluit naadloos aan op deze thematiek. Ten Holt in een interview met de Volkskrant: “Het is melancholieke, nostalgische muziek. (…) Het is de nostalgie van het vreemdelingschap. Heimwee naar een utopie misschien. Naar het land van de beminden. Naar de wereld waar de mensen geen roofdieren voor elkaar zijn.” Een verlangen dat anno 2024 actueler is dan ooit en aansluit op de onderwerpen en thema’s in de tentoonstelling Breekbaar in CODA Museum.
Het Simeonkwartet bestaat uit pianisten Cathelijne Maat, Esther Scheerder, Jacobus den Herder en Emile Engel. Het ensemble legt zich sinds 1996 toe op de composities voor vier vleugels van de Nederlandse componist Simeon ten Holt. Tijdens diens leven hadden de pianisten regelmatig contact met Ten Holt over de uitvoering van zijn werken. De reacties waren soms euforisch (‘Precies zoals ik het bedoeld heb’) tot vernietigend (‘Nooit meer uitvoeren!’). Deze kritieken leidden tot nog meer studie en diepgang om de muziek beter te begrijpen. Emile Engel: “Wij denken dat we diep in de ziel van Simeon ten Holt zijn doorgedrongen, zeker wat Canto Ostinato betreft.”
Fascinerend landschap
Canto Ostinato is een aaneenschakeling van delen en ter plekke beslissen de uitvoerenden wanneer ze naar het volgende deel gaan. De musici kiezen zelf hoe ze spelen en met welke dynamiek. In Canto Ostinato versmelten de klanken en dat levert een fascinerend landschap op, waarover Ten Holt zelf zei: “Tijd wordt de ruimte waarin de muzikale objecten zweven.” In de compositie zijn alle pianopartijen met elkaar verweven. Piano 1 (Jacobus den Herder) speelt het hele stuk door de hoofdlijn in een melodisch motief van vijf noten. Piano II (Cathelijne Maat) speelt hetzelfde motief, maar in een andere volgorde. De laatste noot uit het motief van piano 2 is de eerste noot van het motief van piano 1, waardoor een hypnotiserend echo-effect ontstaat.
Toehoorders beleven dit meesterwerk op de manier die bij hun stemming past. Weggezakt in een van de comfortabele stoelen, banken of andere zitplaatsen die CODA beschikbaar stelt. Of liggend, met een eigen matjes, dekentje en kussen. Wie wil mag zich zelfs lopend laten meevoeren in de hypnotiserende muziek. De pianisten voelen aan hoe het publiek mee-ademt met de muziek en reageren daar ook weer op.
Meer CODA Classique
Na het succes van de eerste drie edities staat ook de vierde concertreeks garant voor een inspirerende en verrassende wisselwerking tussen kunst, poëzie en klassieke muziek. In november 2024 en januari en maart 2025 laten solisten en ensembles van zich horen in CODA Museum. Een bijzondere en unieke ervaring. Het programma voor deze concertreeks kwam tot stand in samenwerking met dirigent Emile Engel. Voor het openingsconcert op vrijdag 8 november keert het Simeonkwartet terug naar CODA Museum. In de Poëzieweek verbindt het Hexagon Ensemble zich met hun muziek aan de poëzie van Sytse Jansma. Maxime Snaterse sluit de reeks af met Lumineuze dromen, dat de toehoorder uitnodigt om zijn of haar gedachten de vrije loop te laten, om te reflecteren op het verleden maar vooral ook om te verbeelden en fantaseren over de toekomst. Snaterse sluit daarmee naadloos aan op de tentoonstelling Between these folded walls, Utopia van fotografenduo Cooper & Gorfer die in deze periode te zien is in CODA Museum. Alle concerten worden voorafgegaan door een rondleiding door de tentoonstelling.
Praktische informatie
Tickets (inclusief rondleiding) kosten per concert €20,- (met CODA-pas) en €22,50 (zonder CODA-pas) en zijn te koop op www.coda-apeldoorn.nl/concerten.