Stedendriehoek

Nieuwe training voor mensen met luisterend oor

Meer dan ooit wordt er contact gezocht met de Luisterlijn. Dag en nacht bieden de vrijwilligers via de telefoon en chat een luisterend oor aan mensen met pijn, verdriet en zorgen. Binnenkort start een training voor nieuwe vrijwilligers uit de regio. De Luisterlijn zoekt mensen die hieraan mee willen doen. Want nieuwe vrijwilligers zijn hard nodig.

Het aantal oproepen bij de Luisterlijn blijft onverminderd hoog. Eenzaamheid is vaak een reden waarom mensen contact opnemen. Om alle oproepen te kunnen beantwoorden, zijn er dringend nieuwe vrijwilligers nodig. Zij krijgen hiervoor een professionele training en begeleiding op een locatie in de buurt. Vrijwilligers bij de Luisterlijn zien het als een groot pluspunt dat ze zelf hun diensten kunnen inplannen en deze vanuit huis kunnen doen.

Naast iemand gaan zitten en luisteren zonder oordeel

Ieder gesprek is anders, vertelt Joke, een van de vrijwilligers: “Ik chat en bel al tien jaar wekelijks voor de Luisterlijn. En zo hoor ik verhalen over zorgen, verdriet en eenzaamheid. Ik kan problemen niet oplossen, maar ik kan luisteren zonder te oordelen. Dat is vaak al genoeg. Ja, ik voer soms zware gesprekken, maar het komt ook voor dat mensen even de dag door willen nemen omdat ze niemand hebben. Ik kan nog steeds geraakt worden door sommige gesprekken, dan zit ik met tranen in mijn ogen.”

Aanmelden als vrijwilliger

De Luisterlijn maakt in september graag kennis met nieuwe vrijwilligers. Daarna start op vrijdag 25 oktober de training. Hierin staan gespreks- en luistervaardigheden centraal. Kun jij goed luisteren en heb je interesse? Kijk dan op www.deluisterlijn.nl/vrijwilligerswerk en meld je aan. Je vindt daar ook meer informatie over de training en begeleiding.

Over de Luisterlijn

De Luisterlijn is al ruim 65 jaar dé organisatie in Nederland die het hele jaar door 24/7 een luisterend oor biedt. Vanuit verschillende locaties in het land voeren zo’n 1.500 vrijwilligers dag en nacht ruim 313.000 anonieme gesprekken per jaar, via telefoon en chat. Door te luisteren helpen zij mensen om zorgen, pijn en verdriet (even) het hoofd te bieden. De vrijwilligers krijgen een professionele training en worden doorlopend begeleid.