Stedendriehoek
De Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden (1588 – 1795) was dé culturele vrijplaats van Europa. Allerlei kunstenaars, wetenschappers, denkers en dus ook componisten en musici trokken naar de welvarende en tolerante Republiek. Pietro Locatelli en Johann Colizzi kwamen uit Italië resp. Bohemen, aangetrokken door het vrije ondernemersklimaat van de Republiek.
Uitgeverijen van bladmuziek floreerden, zoals Paulus Matthysz die in 1646 een bloemlezing samenstelde van populaire melodieën die in de huiskamer gespeeld konden worden: ’t Uitnement Kabinet. Hieruit spelen we stukjes van de Duitser Johann Schop, de Italiaan Tarquino Merula en de anonieme I.H. De Republiek bracht zelf ook componisten voort: van Pieter Hellendaal en Willem de Fesch spelen we (delen uit) een van hun concerti grossi. Jean-Baptiste Lully, hofcomponist van Lodewijk XIV, lijkt een vreemde eend in de bijt, maar zijn melodieën waren bekend en geliefd in de Republiek en zijn opera Armide is opgevoerd in Den Haag.
Een bont gezelschap? Zeker! Maar hoor hoe rijk en verscheiden de muziek in de Republiek erdoor is geworden.