Stedendriehoek

Mannengriep? Mannen ontvangen vaker beterschapswens via kaart dan vrouwen

Nederlanders zoeken massaal naar inspiratie voor tekst op kaarten

Landelijk, 11 maart 2024 – Ren jij naar de brievenbus wanneer een dierbare jarig is of een steun in de rug nodig heeft? Nederlanders sturen de meeste kaarten bij een verjaardag, zo blijkt uit interne data van Greetz. Beterschapskaarten staan op plek twee als het gaat om favoriete gelegenheden voor het sturen van een kaartje. Opvallend: mannen ontvangen vaker een beterschapswens via de post dan vrouwen.

Het online platform voor het versturen van persoonlijke verrassingen heeft het ‘kaartstuur-gedrag’ van Nederlanders in kaart gebracht. Hiervoor is de interne data van het bedrijf geanalyseerd.

Populaire levensmomenten

Bij verjaardagen worden veruit de meeste kaarten verstuurd. De populairste leeftijd als het gaat om het versturen van kaarten? Dat is de mijlpaal van 50 jaar! Na verjaardagen zijn beterschapswensen de meest gekozen categorie. Wat opvalt is dat mannen vaker dan vrouwen een kaartje krijgen wanneer zij ziek of jarig zijn. De derde populairste gelegenheid is geboorte. Direct na de aankondiging van de zwangerschap rennen we naar de brievenbus. Na de geboorte is dit zelfs vier keer zoveel.

Verlies van een dier(bare)

Ook bij moeilijke momenten als overlijden sturen Nederlanders kaarten in overvloed. En dan gaat het niet alleen om het verlies van dierbare personen. Ook bij het overlijden van huisdieren gaan er veel kaarten op de post. Opvallend hierbij is dat er maar liefst vijf keer meer attenties worden verstuurd bij het overlijden van een hond ten opzichte van een kat.

Op zoek naar inspiratie

Maar wat zet je nu op een kaart? Nederlanders lijken hier best wat moeite mee te hebben. Zo zoeken tal van Nederlanders via Google inspiratie voor de invulling van hun verjaardagskaart of beterschapswens. Ook wordt er veel gezocht naar inspiratie voor de invulling van een steunbetuiging bij verlies en rouw. De zoekterm ‘wat schrijf je op een rouwkaart’ wordt gemiddeld 2.400 keer per maand ingetikt in de zoekbalk. Dat men vooral bij deze gelegenheid zoekt naar de juiste woorden, ziet Greetz ook terug. “Met name bij kaarten rondom rouw en verlies wordt onze Teksthulp ingeschakeld. Men is bang om het ‘fout’ te doen en is op zoek naar bevestiging. Dan is het fijn om een hulpmiddel te hebben om je gevoel onder woorden te brengen”, zegt Sofie Jordens van Greetz.

Meer weten over het gedrag van Nederlanders als het gaat om het sturen van kaartjes? Kijk dan hier voor de uitgebreide analyse.