Ondernemend
De populariteit van elektrische fatbikes neemt snel toe, maar helaas gaat deze groei gepaard met een zorgwekkende stijging van overlast. Bewoners en weggebruikers van met name steden melden in toenemende mate verkeersoverlast door deze elektrische tweewielers en hun bestuurders, terwijl deze oorspronkelijk bedoel zijn voor off-road avonturen.
Het grootste punt van zorg is het onaangepaste gebruik van elektrische fatbikes op openbare wegen en fietspaden. Hierbij is vooral een trend te zien waarbij bestuurders van deze tweewielers opvallend jong zijn, vaak middelbare scholieren. Voor het besturen van een fatbike is namelijk geen minimumleeftijd, het is een fiets. Deze jonge bestuurders, aangetrokken door de snelheid en het stoere design, lijken soms de gevaren en de impact van hun rijgedrag niet volledig te kunnen inschatten.
In hun enthousiasme om de mogelijkheid van elektrische fatbikes te verkennen, zorgen jonge bestuurders regelmatig voor overlast. Het ontbreken van een ontwikkeld verkeersinzicht en ervaring leidt regelmatig tot roekeloos rijgedrag, waardoor de veiligheid van zowel de bestuurders zelf als andere weggebruikers in gevaar komt. Daar komt nog bij dat bij een elektrische fatbike geen helm gedragen hoeft te worden, het is immers in theorie een fiets.
Wat het groeiende probleem van overlast door fatbikes verder compliceert, is dat ze vaak worden opgevoerd. Sommige gebruikers laten hun elektrische fatbikes aanpassen om hogere snelheden te bereiken of zorgen ervoor dat er niet meer mee getrapt hoeft te worden. Dit brengt niet alleen gevaren met zich mee, maar daarmee wordt het feitelijk een elektrische scooter.
Het lastige hiervan is dat het opvoeren van een elektrische fatbike an sich niet verboden is, maar je mag er niet meer mee op de openbare weg rijden. In de praktijk gebeurt dat echter zeer veel en is er ook weinig controle. Fatbikes worden opzettelijk opgevoerde overschrijden zo de snelheidslimiet van 25 km/u trapondersteuning voor een elektrische fiets. Sommige halen snelheden van wel 50 km/u. Dit roept de vraag op of deze aangepaste voertuigen niet zouden moeten voldoen aan dezelfde regelgeving als elektrische scooters of dat het opvoeren zelf ook verboden zou moeten worden. Gemeentes werken momenteel samen om de overlast door fatbikes aan banden te kunnen leggen.
Een elektrische fatbike en een elektrische scooter worden vaak met elkaar verward, ze hebben dan ook beide een elektrische aandrijving. Toch is er een wezenlijk verschil, waardoor elektrische scooters minder vaak betrokken zijn bij overlast.
Een elektrische scooter heeft namelijk geen trappers, waardoor het voertuig een kentekenplicht heeft en er ook een helmplicht van toepassing is. Bovendien moet je minimaal 16 jaar zijn om te mogen rijden op een elektrische scooters en dient de bestuurder een geldig rijbewijs te hebben. Daarmee zijn elektrische scooter bestuurders vaak ouder, meer ervaren en ook beter beschermd. Echter is dit ook direct de reden waarom jeugdige bestuurders vaak voor een fatbike kiezen. Zo zien ze er stoer uit, maar is er veel minder regelgeving.