Columns

Deventer loopt vast

Een van de voordelen van mijn freelancewerk is dat ik ‘s ochtends maar tien meter hoef te reizen voordat ik me op mijn werkplek op mijn goed geveerde bureaustoel kan laten zakken. Computer aanzetten en hup, binnen twee minuten ben ik aan de slag. Maar wie niet zo gelukkig is, elke ochtend op pad moet én in Deventer woont, zal toch elke morgen voor vertrek met een ongerust hart de verkeersinfo checken.
Het Deventer hoofdwegennet is namelijk zo fragiel dat elke onbenullige kopstaartbotsing tijdens de spits geheid voor een urenlang verkeersinfarct zorgt, meestal tot aan Twello en de A1 toe. Er zijn nu eenmaal weinig alternatieven voor het verkeer dat de stad uit – of ’s avonds weer in – moet en de dagelijkse route voor onbepaalde tijd geblokkeerd weet. De aanleg van een zogenoemde derde IJsselbrug -of tunnel?- aan de noordkant van de stad, een nogal heikel dossier en tot nu toe steeds als mogelijkheid afgeschoten, is misschien toch zo gek nog niet. Zeker nu een wijk als Steenbrugge steeds verder uitdijt.
En wie weet is er aan de overkant van de IJssel, in de weilanden ten noorden van de spoorlijn, in de toekomst ook nog wel een woonwijk nodig. Want volgens demissionair minister Hugo de Jonge is de Stedendriehoek een prima locatie voor extra grootschalige woningbouw na 2030. Dat ziet de regio in principe zelf ook wel zitten, aldus bestuursvoorzitter van de Stedendriehoek Ron König en toevallig ook burgemeester van Deventer. Tot je dienst, maar dan is het wel zaak om de infrastructuur qua verkeersafwikkeling op orde te hebben en dat is ie nu dus niet echt, laat staan straks met veel meer huizen én inwoners.
Waar die nieuwe IJsselbrug voornamelijk bedoeld is voor de auto kan het aanbod van het openbaar vervoer een stuk uitgebreider. Neem de trein. Nieuwe NS-stations in Deventer-Zuid, aan de lijn naar Zutphen, Bathmen en Deventer-Noord kwamen af en toe al eens voorbij als optie, maar zouden nu definitief in de meerjarenplanning kunnen worden opgenomen. Zodat men nu al met alle betrokken partijen om de tafel kan. Want voordat die stations er echt staan ben je, in ons alles regelen tot achter de komma-land, jaren verder. Hoogste tijd voor een nieuwe integrale verkeersvisie voor 2030-2040!