Stedendriehoek
APELDOORN – Herinneren we ons de spullen en gebruiksvoorwerpen om ons heen zoals ze daadwerkelijk zijn of vervormen we ze in ons hoofd tot nieuwe beelden en andere verhalen? En wat doen die beelden en verhalen met onze beleving van de werkelijkheid? Beeldend kunstenaar en fotograaf Vytautas Kumža is gefascineerd door ons kwetsbare en soms onbetrouwbare geheugen en door de alledaagse dingen om ons heen.
Vervormde hamers, gedragen brillen, kettingen, schoenen, lange blonde haren en roze bowlingballen; Kumža haalt ze uit hun oorspronkelijke context en geeft met zijn fotografie en installaties een ander perspectief op onze ervaring van de wereld. ECHO – fotografie en installaties van Vytautas Kumža, tot en met 10 december te zien in CODA Museum Apeldoorn, is zijn eerste museale solotentoonstelling. De tentoonstelling maakt deel uit van het tweejaarlijkse Apeldoorn Fotofestival, dit jaar tot en met 29 oktober.
Het werk van Vytautas Kumža (Litouwen, 1992) bevindt zich in een wereld die beheerst wordt door bedrieglijke logica: een wereld die van het dagelijks leven en alles wat daarbij hoort een eigenaardigheid maakt. Hoewel de kunstenaar zijn werk binnen de fotografie positioneert, is het eigenlijke beeld vaak gemaakt als installatie of ruimtelijk werk. Zijn transparante presentatiedisplays tonen illusies, ruimtelijke constructies, dia-positieve kleurenstellingen en overdreven of onjuiste proporties. Met zijn werk brengt Kumža dialoog tussen objecten tot stand die zelf geen stem hebben. De tentoonstelling ECHO in CODA Museum is een uitwisseling van perspectieven waarin ingelijste foto’s te zien zijn met objecten er letterlijk tegenaan geplakt of fotografie geconstrueerd als ruimtelijke installatie. Beelden worden bij Kumža verdubbeld of juist tegengewerkt, waardoor een presentatie ontstaat die je zou kunnen zien als een persoonlijk, encyclopedisch archief van de kunstenaar.
Door strakke composities te combineren met objecten in een poëtische achtergrond of met retro-sfeerbeelden, krijgt het werk een surrealistische sfeer. Die sfeer wordt versterkt door de transparante platen van plexiglas die als vitrines fungeren. Een aantal foto’s wordt omgeven door glasscherven die het gefotografeerde object een andere uitstraling en esthetiek geven. Door een extra glasplaat aan het werk toe te voegen, laat de kunstenaar een echo klinken in de tentoonstellingsruimte; een echo die afkomstig is van de kunstwerken.
Kumža maakte voor de tentoonstelling ECHO in CODA Museum ook nieuw werk. Bij het maken van zijn selectie uit de historische collectie van CODA concentreerde hij zich op schoenen, glazen flessen, brillen en servies uit de vorige eeuw. Na het fotograferen van deze objecten liet hij zijn digitale bestanden in glas graveren met de lasersnijder in CODA ExperienceLab. Deze extra laag geeft een welhaast magisch perspectief op de esthetiek van de gefotografeerde objecten; een perspectief dat geen rekening houdt met de gangbare richtlijnen voor en criteria in fotografie.
Apeldoorn Fotofestival
ECHO – fotografie en installaties van Vytautas Kumža sluit aan op en maakt deel uit van het tweejaarlijkse Apeldoorn Fotofestival. Het festival staat tot en met 29 oktober in het teken van de elementen en de wereld om ons heen. CODA en Apeldoorn Photo presenteren tijdens het festival Fotocafés op 26 oktober en 7 december (telkens van 18.30 tot 22.00 uur). Meer informatie en tickets op https://fotocafes2023.eventbrite.nl. Voor meer informatie over de expositie: www.coda-apeldoorn.nl/echo