Zorg
APELDOORN/ZUTPHEN – Huisartsenorganisatie Oost-Gelderland (HOOG) verwelkomt haar fonkelnieuwe cliëntenraad. De onlangs geïnstalleerde leden geven alle inwoners van Oost-Gelderland een belangrijke stem aan de bestuurstafel, zodat de huisartsenzorg nog meer in overeenstemming is met waar behoefte aan is in de regio.
Vanaf 2024 is elke zorgorganisatie met meer dan 25 medewerkers verplicht een cliëntenraad aan te stellen. Maar daarmee is de cliëntenraad van HOOG zeker geen juridisch moetje, benadrukt directeur Bart Smit: “Als HOOG behartigen we de belangen van bijna 400 huisartsen in de regio’s Apeldoorn, Zutphen en de Oost-Achterhoek. Door ook het perspectief van de patiënten mee te nemen, is de cirkel rond. Het houdt ons scherp.” En dat is in het licht van de huidige ontwikkelingen in de zorg ook heel noodzakelijk. Bart: “We staan voor grote uitdagingen. Huisartsen moeten met 25 procent minder personeel, 25 procent meer zorg verlenen. We lopen echt tegen de grenzen aan. En dus moeten we meer samenwerken. Maar ook meer verantwoordelijkheid terugleggen bij de burger en niet van alles een medisch probleem maken. Dat wordt niks zonder het perspectief van de cliëntenraad.”
Belangrijke vernieuwingen
Gabriëlle Parel, die een belangrijke rol speelde in het opzetten van de raad, vult aan: “Ik heb het idee dat veel belangrijke vernieuwingen zijn aangejaagd door cliëntenraden. Logisch ook. Wij kunnen wel bedenken wat het beste is voor de mensen. Maar veel waardevoller is het om het van henzelf te horen. We kunnen natuurlijk niet alle perspectieven bij elkaar brengen, maar we kunnen wel belangrijke speerpunten detecteren, waar we ideeën van vanuit de organisatie en de overheid aan kunnen toetsen. En waarmee we de Raad van Bestuur gevraagd en ongevraagd van advies kunnen voorzien. Dat zijn we de samenleving verplicht.”
Menselijkheid in de zorg
Dat vraagt om een brede cliëntenraad, een goede afspiegeling van de ruim 450.000 cliënten in Oost-Gelderland. En daarom bestaat de raad van HOOG uit zeven leden met heel wisselende achtergronden. Waaronder Liesbeth Bunt, die werkte als bloemist in Zutphen: “Ik sprak altijd veel mensen aan mijn toonbank die zorg krijgen. Daarnaast heb ik zelf – door corona – twee keer een hartinfarct gekregen. In die periode heb ik dingen meegemaakt die niet door de beugel kunnen. Ik wil de menselijkheid in de zorg terug.” Ook communicatieadviseur Simone Willers weet waar het beter kan: “Ik zie veel rondom mijn ouders gebeuren, waar ik een sterke mening over heb. Vanuit mijn rol in de cliëntenraad hoop ik daar een verschil in te maken.”
Steentje bijdragen
Naast Liesbeth en Simone, bestaat de raad ook uit leden met een achtergrond in de zorg. Zoals Anoek Forkink, verpleegkundig specialist in het ziekenhuis van Winterswijk: “Normaal denk ik mee vanuit de kant van de zorgverlener, maar ik vind het ook belangrijk mee te denken vanuit de kant van de zorgvrager. Zijn alle ideeën wel reëel? Zijn alle zorgvragers ermee geholpen? We moeten het samen organiseren en daar wil mijn steentje aan bijdragen.” Angela Tiggeloven is met 48 jaar ervaring in de gezondheidszorg klaar voor een nieuwe uitdaging: “Ik heb jarenlang zelf cliëntenraden opgezet in de gehandicaptenzorg, toch een wat onderbelichte groep. Nu wil ik mij zélf sterk maken voor hun belangen. Ook onafhankelijk voorzitter Andras Tanka is een oudgediende in de zorg en staat klaar om van de cliëntenraad een echt team te maken: “Ik heb jarenlang als specialist in het ziekenhuis gewerkt en vind het belangrijk dat onze raad kennismaakt met die van de ziekenhuizen in de omgeving. We kunnen veel van elkaar leren.”
Luisterend oor
Nu de raad is geïnstalleerd zal de komende periode vooral in het teken staan van ontdekken. Wat moeten de belangrijkste aandachtsgebieden worden binnen de cliëntenraad? “We moeten de boer op”, zegt Anoek. “De mensen opzoeken en een luisterend oor bieden. Verder kan iedereen ons bereiken via het algemene e-mailadres cliëntenraad@hoogzorg.nl met vragen, opmerkingen of suggesties. Uiteindelijk hoop ik dat straks iedereen ons weet te vinden, weet wat we kunnen betekenen en waar we voor staan.” Gabriëlle hoopt daarnaast op een goede samenwerking met de rest van de organisatie: “Dat iedereen het nut van deze raad gaat inzien en het als vanzelfsprekend ziet ons om advies te vragen. Soms denken huisartsen wel eens: oh jee, weer iets wat moet. Maar we zijn geen bedreiging, we zijn er juist om te helpen. Uiteindelijk strijden we allemaal voor hetzelfde en staan we elke dag op met hetzelfde doel: we willen het beste voor cliënten.”