Stedendriehoek
In tijden waarin hoge kosten de toon zetten en we alles ook nog graag duurzaam doen, is de vergelijkingssite onmisbaar geworden. Het is onbekend wanneer de eerste online werd gezet, maar al snel volgden er voor elke branche vergelijkingssites waarop de consument op overzichtelijke manier tot de aanschaf van welk product dan ook kon overgaan. Een aantal voorbeelden en ontwikkelingen ter inspiratie.
Mensen die een eigen zwembad in de tuin laten aanleggen, fantaseren al over de middagen waarop kinderen eindeloos in het water plonzen en zo nu en dan over een pool party. Waar ze vaak niet aan denken, is het onderhoud, want behalve mensen zijn andere elementen gek op het heldere water. Denk aan blaadjes en takjes, maar ook aan haren van de gebruikers en niet te vergeten de insecten. Gelukkig zijn er vergelijkingssites als Ubari waarop binnen enkele seconden de oplossing is gevonden. Een zwembad robot kopen gebeurt op die manier snel en voor de beste prijs.
Op vergelijkingssites komen mensen niet zelden producten tegen waarvan ze van het bestaan niet af wisten. Zoals een slimme deurbel, die via een verbinding met de smartphone of tablet bewoners op de hoogte stelt van wie er zoal aan hun voordeur staan. Ook wanneer men niet thuis is, is dat een prettig idee. Er wordt nogal eens aangebeld door lieden die je helemaal niet in huis wilt hebben. Hoe dan ook: de beste video deurbel is makkelijk gevonden via websites als Ubari.
Een ander voorbeeld: het soort ondernemers dat niet de hele dag achter een computer zit, weet op internet de weg naar de beste prijskwaliteitverhouding wel degelijk te vinden. Automonteurs nemen even plaats achter de receptie om onderdelen te bestellen, timmerlieden bestellen de beste verstekzaag op hun telefoon en stukadoors hebben ook zo hun voorkeuren. Vaak gaat men uit van bepaalde favoriete merken, maar worden al vergelijkend goedkopere alternatieven ontdekt.
Aanbieders van verzekeringen, apparatuur, energie, internetabonnementen, tv en telefonie, enzovoorts, zijn min of meer genoodzaakt hun prijzen aan te passen omdat ze anders niet al te best naar voren komen op vergelijkingssites. Dat zorgt eerder voor eerlijkere prijzen dan voor een teloorgang van de markt. Wat dat betreft is het fenomeen vergelijkingssite een revolutionaire ontwikkeling in de wereld van vraag en aanbod. Net als met bijvoorbeeld het aanbod van muziek zijn het niet meer enkele autoriteiten die bepalen welke producten het monopolie hebben op grootschalige verkoop: de klant bepaalt alles zelf.
Wanneer het leven duurder wordt, hebben uitgaande geldstromen extra aandacht nodig. De aanschaf van een duurzame wasmachine is vanzelfsprekend een grotere greep uit het budget dan een pak waspoeder, maar zelfs dat laatste kan online vergeleken worden. Alle beetjes helpen, en wie de diverse supermarktfolders naast elkaar legt spaart bakken met geld uit. Sommige consumenten scheppen daar de grootste lol in, omdat het fijn is om dankzij bewust boodschappen doen alle andere rekeningen te kunnen blijven betalen. Laat staan er een weekendje weg aan over te houden.