Stedendriehoek

3 tips voor een goede start met je nieuwe website

Of je nu voor het eerst een website laat maken of het tijd is om je website te vernieuwen, er zijn enkele zaken die heel regelmatig misgaan. Zonde, omdat het je geld kost doordat je omzet misloopt of meer kosten moet maken om achteraf nog zaken te wijzigen of zelfs fouten te herstellen. Of beide. Daarom geven we je 3 tips om voortvarend van start te gaan met je nieuwe website.

Tip 1: Schakel specialisten in
Het lijkt zo vanzelfsprekend, en toch gebeurt het niet vaak genoeg: een specialist inschakelen voor verschillende taken. Natuurlijk, er zijn internetbureaus die alles zelf in huis hebben, maar check dan wel of die echt passen bij jouw onderneming. Het kan lonen om er een externe specialist bij te halen. Denk hierbij aan:

  • SEO-specialisten
  • Vormgevers
  • Copywriters
  • Fotografen

Vergeet daarbij niet dat deze specialisten de fijne kneepjes van het vak kennen. Er zit gegarandeerd een verschil tussen zelf wat sfeerkiekjes schieten of een fotograaf die meedenkt over hoe een foto jouw professionele uitstraling ondersteunt. Of een tekst die met alle goede bedoelingen door iemand op marketing geschreven is of slim geformuleerde webteksten door een copywriter die weet welke woorden je verkopen omhoog stuwen.

Zo is een gespecialiseerd SEO-bureau volledig bij met de ontwikkelingen op het gebied van zoekmachine-optimalisatie en weet een goed reclamebureau jouw huisstijl optimaal terug te laten komen in een website-ontwerp.

Tip 2: Stel je klant centraal
Vergeet wat je zelf graag wilt en vooral wat je zelf mooi vindt. Zorg ervoor dat je website doet wat je bezoeker verwacht en help je klant makkelijk door je website te gaan door duidelijke navigatie. Dit is voor veel ondernemingen vaak lastig: hoe weet je wat je klant wil of verwacht?

Doe onderzoek; vraag je bestaande klanten, analyseer het gebruik van je huidige website, of als dit je eerste website is: leg een aantal ontwerpen voor aan mensen die neutraal en vooral kritisch naar je website kunnen kijken.

Een website die je bezoeker helpt levert meer leads en klanten op. En je helpt je bezoeker juist door die centraal te stellen in plaats van jou en je bedrijf. Jij voelt je toch ook prettiger als een verkoper in een winkel jou vragen stelt in plaats van alleen maar een verkooppraatje te houden zonder te informeren wat jij nu echt wilt?

Tip 3: Krijg alle middelen zelf in beheer
Jouw website is jouw website. Dat betekent ook dat jij volledige controle moet kunnen hebben over jouw website en de daarbij behorende data. Zorg er dus voor dat jij altijd volledig eigendom krijgt van:

  • Je domeinnaam
  • Het websitebeheer
  • Gekoppelde tools als Google Analytics en Google Search Console

Hiermee voorkom je dat je het beheer over deze middelen kwijtraakt wanneer er iets misgaat met bijvoorbeeld de websitebouwer die dit opgezet heeft en in beheer heeft.

Wil je zeker weten dat dit allemaal in orde komt? Schakel dan een websiteregisseur in. Die legt alle puzzelstukjes voor je in elkaar waar dat nodig is en voorkomt dat je website achteraf toch meer gaat kosten of zichzelf niet terugverdient.