Ondernemend
Veel winkels hebben de afgelopen jaren gezien waarom het zo belangrijk is om hun assortiment ook online te verkopen. Ook nu alle fysieke winkels weer open zijn, genieten we nog altijd van het gemak van online winkelen. Hierdoor is jouw bereik als bedrijf groter waardoor je waarschijnlijk ook gewoon door zult gaan met online verkopen.
Voorlopig zal de groei in het online winkelen ook blijven groeien en daarom is het goed om te kijken naar hoe je de verzending misschien wel efficiënter aan kunt pakken. Wij geven je daarom 3 tips om je verzending te verbeteren en je omzet te verhogen.
Tip 1: Overzicht
Dit geldt zowel voor je medewerkers en de werkplaats als hoe je je pakketten presenteert. Een goede organisatie in het magazijn zorgt voor een snelle en overzichtelijke samenstelling van de bestelling. Zorg er dus voor dat de juiste artikelen worden gepakt, deze netjes worden behandeld, de pakbon er netjes uitziet en de bestelling zorgvuldig wordt verpakt. Hoe het pakket er uitziet, heeft een grote invloed op de ervaring van je klant. Je kunt dit zien als een visitekaartje van je bedrijf!
Tip 2: Verpakkingsmateriaal
De kans is groot dat er in de afgelopen jaren veel veranderd is binnen je bedrijf en je bedrijf toch wel gegroeid is. Zorg er daarom voor dat je passende verpakkingsmaterialen hebt die je in grotere volumes kun inkopen.Veel bedrijven versturen nog altijd kleine artikelen in veel te grote dozen waardoor je meer voor de verzendkosten en verpakking zelf kwijt bent. Kleine artikelen kun je vaak ook in een brievenbuspakje versturen. Hiermee zullen je bestellingen sneller aankomen bij de klant omdat ze bij de eerste poging meteen geleverd kunnen worden. Daarnaast kun je nette retourzendingen ook prima hergebruiken waardoor je niet steeds nieuwe verpakkingen hoeft te gebruiken. Dit is voordelig voor het milieu en de bedrijfsportemonnee!
Tip 3: Vast bedrijf om mee te versturen
Er is geen ‘one size fits all’ verzendpartner wanneer je verschillende pakketten verstuurd die soms naar het buitenland gaan. Er is wel een oplossing om al je verzendpartners op een plek te hebben met een contactpersoon. Dit scheelt je tijd en geld! Door je webshop te koppelen aan een verzendsysteem kun je pakketten versturen met verschillende vervoerders die aansluiten op de bestellingen van jouw webshop. Hierdoor betaal je nooit te veel voor een zending. Daarnaast is een account geheel gratis en betaal je alleen als een pakket wordt gescand door de verzendpartner.
Bovendien kunnen verzendlabels automatisch worden aangemaakt waardoor de kans op een foutje minimaal is. Je kunt je pakbonnen zelfs voorzien van een barcode. Door deze barcode te scannen wordt automatisch de juiste verzendlabel aangemaakt.