Stedendriehoek

Voertuigenbeheerders opgelet: voorkom boetes rij- en rusttijden!

Beheer je veel voertuigen? Dan weet je wat een uitdaging het kan zijn om dit allemaal in goede banen te leiden. Er is veel om aan te denken. Dit is niet alleen een logistieke uitdaging. Ook op het gedrag van de chauffeurs moet worden gelet. Wanneer zij de regels aan hun laars lappen, kan dit effect hebben op het gehele bedrijf. Als ondernemer wil je er dan ook alles aan doen om boetes voor rij- en rusttijden te voorkomen. Hierbij speelt de juiste software een essentiële rol. Het gebruik van een digitale tachograaf is noodzaak. Op die manier verhoog je niet alleen de veiligheid van je chauffeurs, maar voorkom je ook nog eens de nodige boetes. Zo profiteer je van een wel uitgerust en goed functionerend team én wagenpark.

De huidige regelgeving
Het fijne van deze boetes is dat ze meestal relatief eenvoudig voorkomen kunnen worden. Doorgaans ontstonden deze boetes namelijk door verkeerd handelen van de bestuurder. Enkel wat meer kennisoverdracht door de wagenparkbeheerder zou de oplossing bieden. Veel van de boetes hadden namelijk te maken met het verkeerd handmatig invoeren van de tachograaf.

Dit gebeurde op het moment dat de bestuurderskaart niet in de tachograaf aanwezig was. De periode dat deze niet aanwezig was, moet heel eenvoudig handmatig worden aangevuld. Dit werd echter veelal niet gedaan. Hierdoor zijn rust- en rijtijden niet meer duidelijk. Wanneer dit wordt beoordeeld door wethandhavers in het buitenland en dit niet duidelijk zichtbaar is, leidt dit tot enorme boetes.

De EU heeft strenge richtlijnen omtrent wegvervoer gesteld. Op die manier proberen ze het speelveld tussen vrachtwagenchauffeurs te nivelleren. Wanneer rust- en rijtijden niet zouden worden gecontroleerd, kon men immers concurreren door sneller op de eindbestemming aan te komen. Ongeacht de consequenties voor de chauffeur en de veiligheid op de weg. Dankzij deze regelgeving is dat niet meer mogelijk en zal er niet meer op snelheid worden geconcurreerd.

Let op: de regelgeving wordt per 2 februari 2022 ook weer een beetje veranderd. Dan wordt het namelijk voor alle vrachtwagenchauffeurs verplicht om een landcode in te voeren wanneer zij een grens voorbij gaan. Dit moet handmatig worden ingevuld in de tachograaf. Dit is slechts een kleine en relatief gemakkelijke handeling, maar mag zeker niet vergeten worden om boetes in de toekomst te voorkomen.

Betere communicatie met de chauffeurs
Als wagenparkbeheerder speel je een cruciale rol in het welzijn van de chauffeurs en een fijn lopend wagenpark. Deze regelgeving is er immers niet voor niets. Dit is namelijk niet alleen om een concurrentiestrijd te voorkomen, maar ook om de veiligheid op de weg te waarborgen. Meestal is het bijhouden van rust- en rijtijden niet de favoriete bezigheid van chauffeurs. Daardoor ontstaan er vaak problemen in de administratie. Met alle gevolgen van dien. Het is voor jou als ondernemer van belang om hier iets aan te doen. Te zorgen voor een heldere communicatie en op die manier je chauffeurs te helpen bij het voorkomen en oplossen van rijproblematiek. Dit doe je tevens middels heldere communicatie.