Stedendriehoek
Het is weer de tijd van het jaar waarin mensen elkaar cadeautjes geven en kaarten sturen. Even een andere manier van aandacht dan alleen maar online contact. Ook ondernemers kunnen door fysieke post te versturen aan klanten of potentiële klanten opvallen tussen al het digitale geweld. Direct mail kan een leuk en origineel onderdeel zijn van je marketingstrategie. Maar deze vorm van reclame kan ook verkeerd uitpakken. Denk van te voren dus goed na wie en wat je ermee wilt bereiken en of je bedrijf er klaar voor is om op deze directe manier reclame te maken.
Een direct mail versturen doe je niet zomaar. Het is best veel werk en kan ook aardig wat kosten met zich meebrengen. Je moet dus goed nadenken over aan wie, wanneer en hoe je dit gaat doen. Wat is je doel precies en hoe ga je meten of je dat doel ook haalt? Geef je creativiteit de ruimte en kies een vorm die echt bij jou past. Dan bereik je ook de klanten die bij jou passen. Je kunt ervoor kiezen je trouwe klanten aan het eind van het jaar of vlak voor de zomer een kaart te sturen om ze te bedanken voor hun klandizie of de fijne samenwerking bij een project dat je voor ze deed. Wil je juist nieuwe klanten winnen dan is een proefpakketje van je producten misschien een goed idee.
Het is niet gek om de hulp van een reclamebureau in te schakelen als je direct mail wilt gaan versturen. Alleen al het verzamelen van de juiste adressen is een hele klus. Direct mail kan veel opleveren, maar je kan de plank ook volledig misslaan. Met verouderde adressen, niet de juiste aanspreekvorm, een te algemene benadering kun je juist irritatie oproepen en dan levert het je alleen een slechte naam op.
Respons
Denk ook goed na over de reactie die je hoopt te bereiken. Ben je echt klaar voor heel veel nieuwe klanten? Of zijn er nog zaken die je eerst beter op orde moet zien te krijgen in je bedrijf? Kun je nog dingen doen om de efficiëntie te verbeteren? Hoeveel klanten wil je bereiken en wil je die allemaal tegelijk of meer verspreid binnenhalen?
Als je wilt weten of je direct mail goed is aangekomen en effect heeft is het slim om een reactie-adres en eventueel een reactieformulier mee te sturen. Als je de klanten iets aanbiedt waar ze zich nog wel even voor op moeten geven kun je het eerste resultaat van je actie een beetje peilen. Denk aan een proeverij van je producten of een kijkje achter de schermen van je bedrijf. Ook het organiseren van een netwerkbijeenkomst bij jou is een slimme zet. Ook via je trouwe klanten van wie je de juiste adressen hebt en die je dus goed en gericht kunt benaderen, kun je nieuwe klanten trekken. Geef bijvoorbeeld korting als ze een introducé meebrengen. De mogelijkheden van direct mail zijn eindeloos.