Stedendriehoek
Apeldoorner Jochem van Mill heeft een apart verhaal. Een verhaal met twee uitersten. Zo begon hij in 2011 een webshop in verwarmde kleding, breidde dat internationaal uit en ging, om de tijd in de zomer te doden, op zoek naar een ander product.
“Als je kijkt naar het weer van de afgelopen jaren, dan is de overstap van verwarmde kleding naar koelvesten geen onlogische. In 2011 begon ik met een webshop in verwarmde handschoenen. Met mijn achtergrond als SEO-specialist, waarbij ik websites hoog kan laten scoren in de zoekmachines, ging dat al snel als een speer. Het waren toen nog winters die écht koud waren. Door het seizoensafhankelijke karakter van de handschoenen had ik in de zomer niks te doen.” Dat niks omhanden hebben gaf hem de gelegenheid om na te denken over een andere invulling van de zomer. Jochem vertelt verder. “Wat als ik nou iets kon vinden dat in de zomer net zo goed zou verkopen als verwarmde kleding in de winter? Het idee om koelvesten te gaan verkopen begon eigenlijk meer als een grap. Om mij heen had nog nooit iemand van koelvesten gehoord. In eerste instantie ging ik er niet heel serieus mee aan de slag omdat mijn webshops met verwarmde handschoenen erg goed draaiden.”
Door schade en schande wijs geworden
Zoals bij elke soort producten is er verschil in kwaliteit. Dit had Van Mill al ondervonden met zijn verwarmde handschoenen. “Als je je in een nieuwe markt stort is het verstandig om onderzoek te doen. Ik heb zelf ondervonden dat er veel inferieure producten zijn. Van slechte kwaliteit stikwerk, stekkertjes die loskwamen van de stroomdraad, batterijen die minder dan de helft aan capaciteit hadden, ik heb het allemaal meegemaakt met verwarmde kleding. Op een gegeven moment was ik het zo zat om ontevreden klanten te hebben en garantieafwikkelingen te moeten regelen dat ik me voor heb genomen om voortaan alleen nog maar A-kwaliteit producten te verkopen.”
Een leverancier vinden
Jochem had geleerd van het verleden en met de koelvesten pakte hij het heel anders aan. “Bij alle koelvestfabrikanten bestelde ik spullen. Het maakte mij niet uit wat het kostte of waar het vandaan kwam, ik wilde het beste van het beste hebben. Elk koelvest, elke koeltechnologie testte ik en na mijn eigen testen gaf ik de producten aan vrienden en familie en vroeg of zij de koelproducten ook wilden proberen. Of dat met enige dwang ging laat ik in het midden” knipoogt Jochem. Hij kwam bij IZI BodyCooling uit, een fabrikant die ook koelvesten levert aan NOC*NSF voor de Olympische Spelen. “Zij luisterden naar de ideeën die ik had, welke kansen ik in de markt zag. Inmiddels zijn we met de koelvesten ook internationaal aan de slag. Kuehlweste.de en RopaRefrigerante.es zijn als eerste aan de beurt en uitbreiding naar andere landen staat ook op de planning.”