Entertainment

Phion wil weer ontmoetingen creëren

Foto: Rick de Visser

Met de campagne ‘Ontmoet Phion’ presenteert Phion, Orkest van Gelderland & Overijssel het nieuwe programma voor de eerste helft van seizoen 2021-2022. Met geliefde symfonische werken, grensverleggende programma’s, intieme zomerconcerten, de 100e verjaardag van Piazzolla en de Mahlertraditie met kerst nodigt het orkest het publiek weer uit tot ontmoeten. Ontmoetingen binnen én buiten concertzalen, met elkaar, met de musici en natuurlijk de muziek zijn de rode draad in de start van een nieuw seizoen.

In de programma’s tot aan kerst heeft Phion rekening gehouden met de huidige coronamaatregelen en speelt daarom de eerste maanden nog in kleinere bezettingen. Het seizoen wordt afgetrapt met openluchtconcerten waar Phion met Carel Kraayenhof de 100e verjaardag van Piazzolla viert. Met de vooruitzichten vanuit het openingsplan van de overheid verwacht Phion het traditionele kerstconcert weer te kunnen spelen in een grote bezetting. De Zesde symfonie van Mahler staat dan ook op de lessenaars met op de bok chef-dirigent Otto Tausk. Artistiek manager Joris Nassenstein: “Ik verheug me op een mooi seizoen met veel muzikale hoogtepunten en kijk in het bijzonder uit naar het kerstconcert in december, waar de zalen hopelijk weer helemaal vol mogen zitten.” Ook slagwerker Jan Roel Hamersma kan niet wachten op Mahlers Symfonie nr. 6: “Met die hamerslagen als symbool voor het afsluiten van de afgelopen periode en het inluiden van een nieuw tijdperk. Ons publiek weer in vervoering brengen, samen concerten beleven en na afloop een collectief gevoel van ontlading; daar kijk ik naar uit. De concerten als het ware weer samen vieren.”

Verhalen uit het hart van het orkest

Een nieuw en bijzonder project van Phion komend seizoen is Stories from within the orchestra. Regisseur Jorinde Keesmaat daagt de musici van het orkest uit om persoonlijke verhalen te delen en daarmee een eigen performance te creëren. Het resulteert in drie fantasierijke, theatrale voorstellingen vanuit het hart van het orkest, op onverwachte plekken, zoals de foyer, een gang of zolder. Uitgangspunt is de Derde symfonie van Louise Farrenc. “Ik wilde persoonlijk absoluut een vrouwelijke componist, want in mijn werk staat vaak de positie van de vrouw centraal en het ontwikkelen van een vrouwelijk vocabulaire. Vanuit deze symfonie, maar ook vanuit deze vrouw, de componist en het leven in die tijd, ga ik met de musici van Phion drie kleinere voorstellingen maken die voorafgaand aan Symfonie nr. 3 getoond worden”, aldus Keesmaat. Ook het succesvolle concert Classsh, waar klassieke muziek volgens de gewoontes van een popconcert gebracht wordt, komt als een van de grensverleggende programma’s terug.

Vertrouwde en nieuwe geluiden

Met vertrouwde en nieuwe geluiden wil Phion weer ontmoetingen creëren en voor zoveel mogelijk mensen van betekenis zijn met live symfonische muziek. Het programma tot januari 2022 is vanaf nu te bekijken op de website van het orkest. De start van de kaartverkoop verschilt per concertzaal. Voor meer informatie: www.phion.nl.