Entertainment

‘Als ik achter de draaischijf zit, gaan hoofd en handen in gesprek’

Monumentale, ronde vormen van romig wit Limogesporselein, omlijst door platgeslagen zilver. De sieraden en objecten van Judith Bloedjes vallen op door de verstilde, ingetogen vormtaal en kleurgebruik en de hoge artistieke kwaliteit. Haar sieraden tonen zonder uitzondering haar liefde voor schoonheid, vorm, detail, ambacht en materiaal. CODA Museum toont tot en met 20 juni de sieraden van Judith Bloedjes in de tentoonstelling Poetic Ceramics. Tegelijkertijd verschijnt een publicatie met dezelfde titel.

De rode draad in het oeuvre van Judith Bloedjes (1968) is de liefde voor schoonheid, de ingetogen vorm, het oog voor detail, het ambacht en het eigenlijke materiaal. Met schijnbaar gemak brengt ze bovendien een prachtige balans aan tussen ambacht en kunst. Ze modelleert en boetseert het Limogesporselein dat ze vervolgens met zilver omlijst. Haar monumentale werken hebben door de witte kleur van het porselein en het zilver zowel een industriële als zachte uitstraling. De cirkel en cilinder zijn daarbij haar voornaamste vormen.

De kalmte en nauwkeurigheid waarmee ze werkt spreken uit de details van lijnen en richels op haar sieraden. Bloedjes: “Als ik achter de draaischijf zit, gaan hoofd en handen in gesprek. Soms komen die handen met andere ideeën dan het hoofd. Dat moment voelt als tijdloos en stil en ik zoek naar het moment dat de verhoudingen en de kleuren kloppen, dat alles precies goed is.”

Minimalistische traditie

Haar werk kent een grote constante kwaliteit, terwijl ze voortdurend op zoek is naar nieuwe vormen en ontwikkelingen die passen in de Nederlandse minimalistische traditie. Haar inspiratie vindt ze in haar directe omgeving of tijdens een reis. Bloedjes: “Ik kijk om me heen en leer van wat ik zie. In Venetië bezocht ik de Prada Foundation en het tentoongestelde werk was prachtig, maar ik was gefascineerd door de plinten in het stadspaleis. Ik heb er stiekem aan gevoeld, want zo slaan mijn vingers de vorm in hun geheugen op. Tijdens een bezoek aan Jingdezhen in China raakte ik onder de indruk van het celadonglazuur. De kleur van het glazuur toonde in Nederland echter heel anders. Dat komt omdat het licht in China warm en geeloranje is. Daardoor heb ik het porselein en de glazuren in China ook als veel warmer en dieper ervaren dan in het licht van mijn eigen atelier. Dat vond ik een mooie ontdekking en met die ervaring heb ik mijn eigen variant van het Chinese celadon ontworpen, voor het licht hier, voor mijn eigen werk. Ik breng er schaduwen en kleuraccenten mee aan in mijn porselein, soms heel donker, soms zo subtiel dat het bijna niet waarneembaar is.”

In 2015 vervaardigde Bloedjes voor het Artemis hotel in Amsterdam een mobile van keramiek en aluminium op een formaat van zes meter hoog en ruim twee meter breed. Bloedjes: “Of mijn werk nu groot of klein is, het gaat om compositie en reliëf. Een sieraad is intiem, je draagt het op de huid, dichtbij je. Mijn werk op groot formaat is eigenlijk ook intiem, maar op een ander niveau. Minder lijfelijk, meer in de leefomgeving. Volgens mij heeft de wereld juist in onze tijd de verstilling, concentratie en rust nodig die mijn objecten uitstralen. Om te kunnen ademhalen.”

Verstilde beweging

Bloedjes maakt niet alleen sieraden en installaties, maar is ook gefascineerd door dans en dansers en in een aantal dansperformances geeft ze met kleislib op modellen een geheel eigen invulling aan het bewegend menselijk lichaam. Die bewegingen en dansante vormen keren ook terug in wandinstallaties en vaasobjecten en laten de beschouwer een verstilde beweging ervaren. Ze ontwikkelde de performance Pietà Ronde die werd opgevoerd tijdens de Keramiek Triënnale van 2018 in CODA Museum. De eerste kennismaking van CODA Museum met het werk van Judith Bloedjes was in 2015 toen haar werk eveneens deel uitmaakte van de Keramiek Triënnale.

De sieraden en objecten van Judith Bloedjes maken deel uit van de CODA-collectie, particuliere verzamelingen en museumcollecties in binnen- en buitenland. Voor de tentoonstelling Poetic Ceramics in CODA Museum stelde zij een overzicht samen uit haar inmiddels omvangrijke oeuvre. In de tentoonstelling zijn niet alleen sieraden te zien, maar ook monumentale objecten die zij in haar performances gebruikte en (wand)installaties. Daarnaast geven inspiratiematerialen, proefplaatjes en schetsen meer inzicht in haar werkmethodes.

Poetic Ceramics is niet alleen de titel van de tentoonstelling, maar ook van de publicatie die tegelijkertijd verschijnt. Deze monografie neemt je in woord en beeld mee door het oeuvre van Bloedjes dat twintig jaar omvat en voortdurend in beweging is. De publicatie verschijnt in full colour, telt 148 pagina’s en heeft een hardcover omslag. Het boek is gedurende de tentoonstelling onder meer verkrijgbaar in CODA Winkel.