Stedendriehoek
Twee derde van de bezitters van een elektrische auto heeft thuis een laadstation. Dit komt neer op zo’n 80.000 thuislaadstations in Nederland. Dit blijkt uit de Smart Car Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder 6.000 Nederlanders.
66% van elektrische autobezitters heeft thuis een eigen laadstation. Bijna een derde van deze thuislaadstations is van het merk NewMotion (30%). Deze partij wordt gevolgd door aanbieders EVBox (17%) en Tesla (15%). Gemiddeld bedragen de kosten voor het installeren van een laadstation aan huis ongeveer € 1.200. De totale investeringen die Nederlandse consumenten hebben gemaakt voor het installeren van deze laadstations komen daarmee op € 100 miljoen.
Gemiddeld vinden bezitters op 313 meter van hun huis een openbare laadplek. 62% van de bezitters van elektrische auto’s maakt gebruik van zo’n openbare laadplek voor het opladen van de auto. Daarnaast gebruikt de helft (50%) de laadpalen op het werk en 25% laadt de auto op bij een tankstation.
Gemiddeld betalen bezitters van elektrische auto’s € 924 per jaar aan laadkosten. Daaronder vallen zowel kosten voor het thuisladen, laden op het werk en het laden op openbare laadplekken. Dit komt jaarlijks neer op een totale omzet van bijna € 125 miljoen. 61% van deze laadkosten wordt door de werkgever betaald.
Multiscope is een specialist in online marktonderzoek. We ondersteunen bedrijven en organisaties bij het nemen van de juiste beslissingen door middel van online panels, marktrapporten en innovatieve onderzoeksoplossingen.
De resultaten in dit persbericht komen uit de Smart Car Monitor, een grootschalig onderzoek naar de status en toekomst van elektrisch, connected, autonoom én gedeeld autorijden in Nederland. In het onderzoek zijn 6.057 respondenten van 18 jaar en ouder ondervraagd, representatief voor de Nederlandse bevolking.