Entertainment
Het rijseizoen van de Veluwsche Stoomtrein Maatschappij (VSM) is afgelopen weekeinde op een bijzondere manier begonnen. Iedere reiziger kreeg een interactieve krant met analoge en digitale informatie over de spoorlijn en de historische en toeristische plaatsen langs de 22 kilometer lange Koningslijn. Het project is een samenwerking van Veluwse partners, die de spoorlijn thematisch en fysiek met elkaar verbindt.
Stel je voor: je stapt in de stoomtrein tussen Apeldoorn en Dieren, die je meer dan honderd jaar terugvoert in de tijd, dwars door de industriële Veluwe. Samen met je gezelschap neem je plaats in een historisch rijtuig en onder het geluid van de stampende en sissende machines brengt de conducteur je De StoomCourant, waarop in grote letters staat: ‘Deze krant leeft!’ En warempel, terwijl je met je smartphone over de krant beweegt, komen de foto’s tot leven, het Veluwse landschap verrijst in 3D (Augmented Reality) uit de krant en je beleeft de spoorgeschiedenis alsof je er zelf bij was.
De Zuidoost-Veluwe heeft een industriële geschiedenis in de papierindustrie. De spoorlijn is aangelegd met steun van Koning Willem III (1887) en werd vooral gebruikt voor het personen- en goederenvervoer (hout en papier). Deze Koningslijn is nu in gebruik door de VSM, een van de grootste levende spoorwegmusea van Europa, met een omvangrijke collectie mobiel erfgoed. De VSM ontwikkelt zich steeds verder tot een attractie, niet alleen vanwege de diversiteit aan ritten en arrangementen, maar ook doordat halteplaatsen langs de Koningslijn met hun voorzieningen en horeca nu en in de toekomst attractiever worden. Dit komt ook ten gunste van de dorpen waar de VSM halteplaatsen heeft, mede door de toekomstige bouwplannen om het materieel goed te kunnen behouden.
Als een ‘rode draad’ door industrieel erfgoed, landschap en toerisme heeft de spoorlijn de potentie om uit te groeien tot het verbindende element in een toeristisch netwerk, met een eigen identiteit en een eigen verhaal. Zo ontstond begin 2019 het idee om studenten Communication and Multimedia Design van de Hogeschool Arnhem Nijmegen dit verhaal te laten vertellen. De studenten kregen de opdracht om een onderbouwd plan te ontwikkelen om de historische beleving op een interactieve wijze te presenteren. Ze bedachten een papieren krant die ook toegang geeft tot digitale content, voor een zo breed mogelijke doelgroep. Er zijn diverse rubrieken zoals nieuwsberichten voor de algemene bezoeker, informatievoorziening over de Industriële Veluwe en een puzzelpagina voor de kinderen.