Stedendriehoek

Elektrische rijder verliefd op auto

Nederlanders met een elektrische auto zijn zeer tevreden over hun auto. Gemiddeld beoordelen ze het eigen voertuig met een 8,7. Tesla is niet alleen het bekendste merk, maar scoort ook de hoogste klanttevredenheid. Dit blijkt uit de Smart Car Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim 6.000 Nederlanders.

Bezitters van een elektrische auto zijn uitermate tevreden. Gemiddeld beoordeelt men de elektrische auto met het rapportcijfer 8,7. Bezitters van een Tesla geven hun auto zelfs een 9,1. Dit is significant hoger dan het branchegemiddelde. Elektrische auto’s hebben ook een uitzonderlijk hoge Net Promoter Score van +64%. Tesla heeft ook daar een hogere score (+80%) dan de overige merken.

Yves Kistemaker, marktanalist Multiscope: “In de afgelopen jaren hebben we tientallen onderzoeken naar klanttevredenheid gedaan. Maar zelden zagen we zo’n hoge NPS-score als voor de elektrische auto in het algemeen en Tesla in het bijzonder. We kunnen daarom stellen dat elektrische rijders echt verliefd zijn op hun auto.”

Tesla bekendste elektrische automerk

Tesla heeft de hoogste geholpen naamsbekendheid (76%) als we vragen naar merken die Nederlanders associëren met elektrisch rijden. BMW, Opel, Volkswagen en Toyota volgen op enige afstand. Top of mind, het eerste merk dat consumenten spontaan noemen, is Tesla met 55% bijna het enige merk waar consumenten direct aan denken.

Milieu belangrijkste drijfveer aanschaf

Consumenten die van plan zijn een elektrische auto te kopen noemen het milieu (45%) als de belangrijkste reden voor aanschaf van een dergelijke auto. Drie op de tien geven als beweegreden dat de elektrische auto de toekomst is (30%). Een nagenoeg even groot deel vindt kostenbesparing een belangrijke motivatie (28%). Meer dan één op de vijf noemt de stille motor (22%). Niet meer hoeven schakelen is voor 8% een reden.

Over Multiscope

Multiscope is een specialist in online marktonderzoek. We ondersteunen bedrijven en organisaties bij het nemen van de juiste beslissingen door middel van online panels, marktrapporten en innovatieve onderzoeksoplossingen.

De resultaten in dit persbericht komen uit de Smart Car Monitor, een grootschalig onderzoek naar de toekomst van elektrisch, connected, autonoom en gedeeld autorijden. In het onderzoek zijn 6.057 respondenten van 18 jaar en ouder ondervraagd, representatief voor de Nederlandse bevolking.