Stedendriehoek
APELDOORN – De Veluwe-Express, een speciale busverbinding tussen recreatieparken en toeristische trekpleisters, heeft de afgelopen jaren veel minder reizigers getrokken dan de VeluweBoard had gehoopt. Daarom is besloten om de pilot in deze vorm niet meer voort te zetten.
“De cijfers vallen gewoon tegen”, vertelt Michel van Meerten, eigenaar van recreatiepark ’t Veluws Hof te Hoenderloo. “Dat is deels te wijten aan het hele mooie weer. Daarnaast zijn we heel snel uitgebreid de laatste twee jaar.” De Veluwe-Express reed voor het eerst in 2017. De resultaten waren dermate positief dat de pilot werd doorgezet in 2018. “In 2017 hadden we een vrij overzichtelijke pilot”, legt Ernst Jan Peters, lid van de VeluweBoard, uit. “De bussen reden tussen recreatieparken in Hoenderloo en de trekpleisters – zoals attracties en de binnenstad – van Apeldoorn. In het tweede jaar wilden we uitbreiden en de gemeente Arnhem en Barneveld gaven aan hieraan mee te willen doen. We gingen ineens naar een andere schaalgrootte. Dat vraagt om wat voorbereidingstijd om de communicatie goed te regelen. Het vroeg om meer tijd dan we hadden.” Toch ziet Peters het niet als een gefaalde pilot. “Het is goed om het te proberen. Je kunt dan ook zien hoe actief Arnhem en Barneveld is gekoppeld aan Apeldoorn. Want willen mensen die in Apeldoorn verblijven wel naar de zandsculpturen in de gemeente Barneveld?”
Betere samenwerking
“De samenwerking tussen recreatieparken en de dagattracties wordt steeds beter”, vertelt Michel. “Dat is ook de reden waarom die bus ooit begonnen is. En daarnaast zorgt het ook voor minder verkeersdrukte. We hebben het met z’n allen geprobeerd te promoten, maar op het moment dat de weerstemperaturen zo hoog zijn, gaan mensen andere dingen doen. Oftewel, ze zijn veel minder vaak onderweg dan dat ze normaal zouden zijn.”
Er werd gerekend op 16.000 klanten, maar slechts 2.000 mensen maakten gebruik van de bus. De Apenheul, een van de twintig deelnemers aan de pilot, verkocht minder kaarten voor de Veluwe-Express dan het jaar ervoor. “In 2017 hebben we zo’n 2.000 kaarten verkocht en daar waren we blij mee”, vertelt Miriam Heinsbroek, hoofd marketing en communicatie van Apenheul. “Afgelopen jaar zagen we dat we wel echt een stuk minder hebben verkocht. Dat is heel jammer. We wilden stimuleren dat mensen de auto lieten staan en met het openbaar vervoer zouden komen. Helaas hebben weinig mensen hiervoor gekozen.”
Drempel wegnemen
De organisatie achter de Veluwe-Express heeft besloten om de bussen in 2019 niet te laten rijden. In plaats daarvan wordt het project verbreed en meer gericht op duurzame mobiliteit op de Veluwe. Dit moet leiden tot concrete projecten in 2020. Michel: “Ik kijk alleen naar mijn bedrijf en uit de enquêtes blijkt dat de gasten er heel positief in staan. Maar de capaciteit en het aantal mensen dat gebruik maakt van de bus moet omhoog.” Apenheul hoopt ook dat de pilot nog een kans van slagen krijgt. Miriam: “Onze bezoekers zijn voornamelijk gezinnen. Ik denk dat bij hen de afweging is tussen het gemak van de auto of de bus waar je afhankelijk bent van tijden en beschikbaarheid. Dat blijft natuurlijk altijd het geval bij openbaar vervoer. Maar als we die drempel nog meer kunnen wegnemen en de voordelen kunnen laten zien, dan hopen we dat mensen wel het gemak zien en met de bus komen.” Een groot voordeel van de bus is de combinatie van het gemak en het prijsverschil. “Juist de combinatie van vervoer en entree kan voordeliger zijn dan als je met de auto zou komen en parkeergeld betaalt.”
Beleving
Hoe er in 2020 concreet vorm wordt gegeven aan de pilot is nog onbekend. Peters: “Na de teleurstelling van de tegenvallende resultaten hebben we nog eens met elkaar herhaald wat de achterliggende gedachte is bij het vervoer op de Veluwe: sterke Veluwebeleving maar ook duurzaamheid, bescherming van natuur en landschap. We hebben het gevoel dat het duurzaamheidskarakter veel beter kan. We denken aan andere vormen van vervoer dan alleen maar de bus. Het gaat ons ook om de beleving. We willen de Veluwe een impuls geven. Dat mensen de reis ook als bijzonder ervaren. We moeten ook kijken naar fietsen en andere manieren van duurzaam vervoer, om te inventariseren of mensen daarvoor te porren zijn en daar behoefte aan hebben. Maar wil je dat goed doen en daar de juiste partijen bij betrekken, dan heb je wel wat tijd nodig. Vandaar het besluit om in 2020 verder te gaan met de pilot en dan met een sterkere link naar duurzaamheidsdoelstellingen.”