Stedendriehoek
APELDOORN – De Veluwsche Stoomtrein Maatschappij (VSM) in Apeldoorn is er in geslaagd om een bijzondere Amerikaanse diesellocomotief te verwerven en naar Nederland te laten verschepen. Het gaat om een locomotieftype dat met het Amerikaanse leger in de Tweede Wereldoorlog naar Europa is gekomen en vervolgens een aantal jaren in Nederland dienst deed in de tijd van de wederopbouw. Helaas is er destijds in Nederland geen bewaard gebleven toen ze overbodig werden.
Naast vele stoomlocomotieven en rijtuigen, heeft de Veluwsche Stoomtrein Maatschappij ook een grote collectie Nederlandse diesellocomotieven. Nagenoeg alle grotere series die in de jaren ‘50 reden bij de Nederlandse Spoorwegen, zijn in de VSM-collectie vertegenwoordigd. Er was alleen nog één gat dat opgevuld kon worden: een locomotief uit de serie 2000.
De locomotieven van de serie 2000 zijn door de firma Whitcomb voor het Amerikaanse leger (USATC) gebouwd en in 1944/45 met de bevrijding van Europa meegekomen uit de Verenigde Staten. De meesten zijn na de oorlog weer teruggegaan, maar een twintigtal was aan de NS verkocht, waarna deze in 1946 in dienst kwamen. De Whitcombs waren hiermee de eerste grote diesellocomotieven van de NS. Een bekende inzet van de locs was voor de olietreinen vanuit Schoonebeek, onder andere met Amerikaanse ketelwagens waar de VSM er ook enkele van bezit. Uiteindelijk zijn alle NS Whitcombs reeds rond 1960 gesloopt.
Lang gekoesterde wens
Al lang leefde bij de VSM de wens om een 2000 in de collectie op te nemen. De originele NS-locomotieven zijn gesloopt, maar er waren nog enkele soortgelijke exemplaren in de Verenigde Staten beschikbaar. Rond 2008 zijn er contacten gelegd met de eigenaar van een Whitcomb locomotief die in Buffalo bij een gesloten staalfabriek stond. Na een lang traject is besloten tot koop over te gaan en is begonnen met de voorbereiding van het transport en het werven van fondsen.
Op transport naar Nederland
Uiteindelijk kwam in januari 2018 alles bij elkaar. Het hele transport kon gedaan worden voor het bedrag dat bijeengebracht was. Opdracht voor het transport kon gegeven worden.
Op 2 april is het transport van de locomotief in Buffalo begonnen. Op een spoorwagon is de locomotief naar de haven van Newark gereden en is daar ingeladen om per schip naar Zeebrugge te gaan. Na de aankomst aldaar, wordt de locomotief per vrachtauto naar haar nieuwe thuis, de museumspoorlijn van de VSM, gebracht.
De machine is niet rijvaardig. In ieder geval is een uitgebreide restauratie nodig. De bedoeling is om de machine uiteindelijk te restaureren in de NS-uitvoering.