Stedendriehoek
door Gerard Kiezebrink
WARNSVELD – Filibert van Otten en zijn bijrijder Bennie Rouwenhorst hebben met hun Range Rover met veel succes meegedaan aan het Nederlands Kampioenschap 4×4 Trial in de klasse Proto 2. De finale van het NK vond plaats in Valburg en daar veroverde het Warnsveldse team de eerste plaats.
De stichting 4×4 sport is opgericht door een aantal enthousiaste 4×4 terreinsportliefhebbers, die graag de uitdaging aangaan om met hun auto tot het uiterste te gaan. Er worden diverse activiteiten georganiseerd op het gebied van het zogenaamde Trialrijden, waaronder het Nederlands Kampioenschap. Bij een Trialwedstrijd gaat het om de behendigheid van de bestuurder met zijn voertuig. Snelheid speelt geen rol in de waardering.
De voertuigen waarmee kan worden deelgenomen aan de Trialwedstrijden zijn relatief standaard uitgevoerd. Er zijn diverse klassen, waaronder ATV-Open klasse-Proto. Het team van Otten doet al sinds 1980 mee aan de wedstrijden en sinds 1984 aan de 4×4 Trial. Filibert van Otten kocht destijds een terreinwagen van het type Lada Niva. Met deze wagen deed hij meteen al mee aan de wedstrijden. Door veel te sleutelen en zich te verdiepen in de Trialsport werd veel ervaring opgedaan.
Filibert schafte later een Taft Pickup-laadbak aan; ook met deze wagen werd meegedaan op wedstrijdniveau. “Ik gooide er zelfs grote stoepbanden in om een betere druk te krijgen”, vertelt Otten lachend. “Destijds kon dat nog, maar tegenwoordig zijn de regels wel anders en kom je daar niet meer mee weg.”
Filibert rijdt sinds drie jaar samen met zijn bijrijder/navigator Bennie Rouwenhorst en de samenwerking tussen deze twee verloopt uitstekend. “Tijdens de wedstrijd wordt gecommuniceerd via koptelefoon en microfoon. De samenwerking is zeer belangrijk. De Range Rover waar we in rijden, is voorzien van achterwielbesturing en diverse hydraulische systemen die zowel de bestuurder als de bijrijder regelen. Dan moet de afstemming tussen ons dus optimaal zijn.”
Tijdens de wedstrijd wordt gereden op ruw terrein. Er moet tussen poortjes worden gelaveerd en vele aparte bochten worden gemaakt. “Dus dan ben ik vol aangewezen op Bennie”, vertelt Filibert. Tijdens de wedstrijd wordt door officials goed in de gaten gehouden hoe men rijdt. Alle voertuigen die meedoen aan de wedstrijden, dienen een licentie te hebben en moeten zijn gekeurd door de Knac Nationale Autosport Federatie (KNAF).
De kersverse Nederlandse kampioenen hebben veel te danken aan 4×4 Verbeek uit Zutphen. “Zij leveren ons de onderdelen en geven ons een goede technische ondersteuning”, zeggen de mannen van het team van Otten. De aankomende maanden wordt vooral veel gesleuteld aan de terreinwagen. En volgend seizoen gaan de mannen er weer volop tegenaan, als regerend Nederlands kampioen!
Voor meer informatie over het team: www.vanotten4x4.nl