Stedendriehoek

Bijeenkomst lage vliegroutes

APELDOORN – Met bijna 80.000 handtekeningen op zak ging de actiegroep Red de Veluwe vorige week naar Den Haag, om die vervolgens aan te bieden aan de commissie Luchtvaart van de Tweede Kamer. Daarmee werd aandacht gevraagd voor het burgerprotest tegen de extreem lage vliegroutes over de Veluwe vanaf april 2019 als het vergrote vliegveld Lelystad in gebruik wordt genomen.

Red de Veluwe werkt samen met actiegroepen in Overijssel en Friesland waar hetzelfde probleem speelt. Het langdurig heel laag vliegen over een grote afstand is velen een doorn in het oog, zo bleek wel uit het feit dat de petitie in korte tijd zo vaak werd getekend. Het vliegen op 1800 meter is erg laag, want dat is een afstand waarop je vliegtuig en maatschappij gemakkelijk kunt herkennen. Het is funest voor de rust op de Veluwe en heeft ook zeer schadelijke gevolgen voor de gezondheid.

Na het aanbieden van de handtekeningen honoreerde staatssecretaris Sharon Dijksma het protest met het wijzigen van een deel van de route. Ze heeft besloten de route over Epe (westelijk deel), Emst, Vaassen, Wenum Wiesel en Hoog Soeren, en de bijbehorende kwetsbare stilte- en natuurgebieden, te cancelen. De waardevolle rust en het economisch belang van het toerisme in deze regio vormden de motivatie achter haar besluit. Deze dorpen kunnen, zo lijkt het nu, opgelucht ademhalen, maar de situatie blijft onzeker. Er is de laatste tijd zo vaak met routes heen en weer gepingpongd, dat het – volgens Red de Veluwe – maar afwachten is wat het eindvoorstel wordt. De beslissing wordt uiteindelijk door de Kamer genomen.

De situatie voor dorpen als Heerde en Oene is nog steeds zeer bedreigend. De staatsecretaris heeft toegezegd de routes daar te verhogen naar 3 kilometer, maar dat is nog steeds erg laag. Bovendien wordt dan vanaf Wezep de klim ingezet en dat maakt extra lawaai en zorgt voor nog meer uitstoot van fijnstof. Red de Veluwe/Hoog over Gelderland i.o. blijft daarom  volharden in de eis, dat de staatssecretaris haar plannen voor Lelystad opschort totdat er een nieuw plan op tafel ligt waarin alle aansluitroutes heel veel hoger zullen zijn dan nu voorgesteld.

De manier waarop de aansluitroutes zijn doorgedrukt, is verre van transparant en erg ondemocratisch, vindt Red de Veluwe. Ook inspraak van zowel bestuurders als bevolking is er niet geweest. Verder ontbreken bijvoorbeeld goede onderzoeken naar de effecten op het gebied van milieu en gezondheid. Als voorbereiding op de officiële informatieavond van het Ministerie op dinsdag 26 september in Theater Orpheus te Apeldoorn, verzorgt Red de Veluwe een eigen bijeenkomst met het eerlijke verhaal op vrijdag 22 september vanaf 19.30 uur in restaurant De Middenstip, Hoofdstraat 46 in Epe. Luchtvaartdeskundige Alexander ter Kuile houdt daar een presentatie over de onzorgvuldige totstandkoming van de Lelystad-plannen en de gevaren en risico’s ervan. Ook draagt hij structurele oplossingen aan voor de gerezen problemen. Aanmelding voor de bijeenkomst is gewenst via e-mail info@reddeveluwe.nl