Stedendriehoek
APELDOORN – “Willen Apeldoorners lawaai voorkomen en de Veluwe helpen? Dan moeten alle Apeldoorners nog deze week hun handtekening zetten op de petitie Red De Veluwe’’, aldus een strijdlustige Ivo Gelsing. “Daarmee zetten we de staatssecretaris onder druk, want die wil vliegtuigen van Lelystad straks over de Veluwe laten vliegen, op 1.800 meter hoogte. En daar heeft Apeldoorn ook veel herrie van. Als je googelt op ‘Red de Veluwe’, kom je via www.petities.nl op de petitie die je kunt tekenen.’’
Gelsing behartigt de belangen van onder anderen de Veluwse recreatie-ondernemers. “Je hebt het dan over een economische waarde van toerisme en vrijetijdsbesteding van bijna 1 miljard euro. Honderden recreatie- en horeca-ondernemingen bieden werkgelegenheid aan meer dan 20.000 mensen!”
Niemand gelukkig met lage vliegroutes
De staatssecretaris heeft in juni de routes bekendgemaakt. Gelsing: “Merkwaardig, zo vlak voor de vakanties. En op woensdag 13 september overlegt de Tweede Kamer hierover. Wat is haar voorstel precies? De vliegtuigen van Lelystad vliegen vanaf april 2019 superlaag over de lijn Epe-Ede. Elke dag tientallen vliegtuigen op 1.800 meter hoogte! Dat geeft een vreselijke herrie; nu komen de vliegtuigen op 6 à 7 kilometer hoogte over Apeldoorn heen.” Hij vervolgt: “Niemand is hier gelukkig mee. De inwoners van de Veluwe en Apeldoorn kunnen de natuurlijke rust voortaan vergeten, de huizen zullen in waarde dalen. De horeca en recreatiebedrijven zijn bang dat rustzoekers straks wegblijven. En de vliegtuigmaatschappijen willen veel liever eerder omhoog, want dat scheelt ze enorm in brandstofkosten!”
Overleg? Ho maar!
“Over deze vliegroute is geen overleg geweest met provincies, gemeenten, bedrijfsleven en al helemaal niet met de inwoners van Apeldoorn en de Veluwe. De staatssecretaris heeft heel Oost-Nederland op een voldongen feit ‘getrakteerd’. Geen inspraak, geen overleg, eigenlijk een dictaat. De horeca- en recreatiesector is gewoonweg genegeerd; dit is werkelijk niet te geloven!” reageert Ivo Gelsing.
Milieu-effecten niet onderzocht
“Op geen enkele wijze zijn de effecten voor het milieu onderzocht. Veel belangenverenigingen zijn in de weer om de staatssecretaris te dwingen om het hele vliegrouteverhaal te herzien. Rekening houdend met de maatschappelijke en economische belangen van de inwoners van Gelderland en Overijssel, want beide provincies worden hard getroffen.”
Effecten op dieren en gevaren door vogeltrek
“Dieren worden ook helemaal niet blij van laagvliegende vliegtuigen. Grote groepen ganzen kunnen in vliegtuigmotoren komen en daardoor ongelukken veroorzaken. Je moet er niet aan denken dat een vliegtuig neerstort op een stad in Gelderland…”
Oproep
“Namens al deze ondernemers roep ik de inwoners van Apeldoorn op, om de petitie ‘Red De Veluwe’ te ondertekenen op www.petities.nl Vandaag nog! U helpt hen, maar ook Apeldoorn!” aldus een sterk betrokken Ivo Gelsing.
Ook Jan de Hoop is woedend
“Ik ben op de Veluwe komen wonen voor de stilte. Net als heel veel toeristen, die hier ook voor de natuur komen. Binnenkort vliegen er vanaf Lelystad Airbussen en Boeings op 1800 meter hoogte over ons mooie natuurgebied. Met als gevolg een enorm kabaal, milieuvervuiling en een flinke klap voor de toeristenindustrie, waarin jaarlijks honderden miljoenen euros verdiend worden. Het luchtruim boven Nederland is nu nog een lappendeken en zal pas in 2021 opnieuw ingedeeld worden. Mijn oproep is dat te versnellen en tot die tijd helemaal geen vliegtuigen uit Lelystad te laten vertrekken. Red de Veluwe en voorkom onherstelbare schade aan mens natuur dieren en onze economie. U heeft geen idee wat u boven het hoofd hangt. Teken mijn petitie op www.petities.nl en zoek dan naar: vliegen boven de Veluwe.”
Teuge dicht?
In het clubhuis van het Nationaal Paracentrum Teuge gaan de gesprekken alleen nog maar over de dreigende sluiting. Immers één van de vliegroutes die nodig is voor de uitbreiding van Lelystad Airport gaat dwars over het Gelderse Teuge. Parachutisten kunnen daardoor niet meer vanaf een hoogte van 12.000 voet (36 kilometer) springen maar vanaf 5.000 voet (15 kilometer). Het is de doodsteek voor het paracentrum voorziet manager Simon Woerlee en daarmee voor het vliegveld zelf. Het paracentrum is goed voor de helft van de inkomsten (totale omzet 600.000 euro). “Dat betekent ons faillissement” zegt directeur Meiltje de Groot van Teuge Airport. “Parachutespringen bij een hoogte van 5.000 voet betekent dat er nauwelijks ruimte is voor een vrije val.”
‘