Stedendriehoek

Apeldoorn telt af: 100 dagen tot 3FM Serious Request

APELDOORN – Apeldoorn telt af naar de komst van 3FM Serious Request. Met nog 100 dagen te gaan, staan in Apeldoorn op 6, 7 en 8 september diverse activiteiten op het programma. Op woensdag 6 september vindt in de Grote Kerk van 18.00 tot 20.00 uur het Beursplein The Serious Edition plaats.

In de week voor Kerstmis haalt NPO 3FM samen met heel Nederland geld op om ouders en kinderen te herenigen. Wereldwijd zijn meer dan vier miljoen familieleden elkaar kwijt door een ramp of conflict. Miljoenen kinderen leven noodgedwongen gescheiden van hun ouders, broers of zussen. Met de opbrengst van 3FM Serious Request sporen Rode Kruis-hulpverleners vermiste kinderen op, herstellen ze het contact met hun familie en brengen ze hen weer thuis. Wereldwijd zijn er 65 miljoen mensen die hun huis achter moeten laten. Meer dan de helft daarvan is jonger dan 18 jaar.

Voor de veertiende editie van 3FM Serious Request wordt het Glazen Huis opgebouwd op het Marktplein in Apeldoorn. Dit is de eerste keer dat het Glazen Huis in de provincie Gelderland staat. De 3FM-djs in het huis maken van 18 tot en met 24 december non stop radio zijn online en op televisie te volgen en roepen heel Nederland op om in actie te komen voor deze stille ramp.

Burgemeester John Berends: “Vanaf de bekendmaking van de komst van 3FM Serious Request naar Apeldoorn zie ik dat Apeldoorn én omgeving zich enthousiast warmloopt. Apeldoorners komen nu al in actie. De 100 dagen ‘countdown’ is een mooi moment om met z’n allen nu alles op alles te zetten om tot een mooie opbrengst te komen voor de stille ramp.”

“Het evenement spreekt de jeugd enorm aan” constateert de burgervader tevreden. “Ik ben voor de gelegenheid ook naar radiozender 3FM gaan luisteren en moest heel eerlijk wel even aan die muziek wennen haha. Maar ik begrijp nu beter wat de jeugd beweegt.”

Vrijdag 8 september is de dag voor en door de Apeldoornse scholieren. “De kinderen van de basisscholen krijgen alleen een spaarpotje van de Rabobank” vertelt Directeur Particulieren Dick van Rhee van Rabobank Apeldoorn en omgeving. “Dit evenement past perfect bij ons omdat het gericht is op de jeugd en jongeren. Het spaarpotje is transparant met het uiterlijk van glas zodat de kinderen meteen kunnen zien hoeveel ze hebben opgehaald met hun acties voor het goede doel. Denk bijvoorbeeld aan sponsorlopen.”

Op het Marktplein wordt die vrijdag een grote spaarpot van kunststof onthuld. Die wordt vervolgens binnen het Stadhuis geplaatst en blijft daar staan tot het einde van 3FM Serious Request. Al die tijd kan iedereen daarin een bijdrage kwijt voor het goede doel. Tim Koldenhof van het gelijknamige productiebureau in Apeldoorn tekent voor de organisatie van een leuk kinderevenement: “Van 13.00 tot 14.00 uur verzorgen we een mooie show met Britt Scholte en Niek Roozen beiden bekend van het populaire televisiejeugdprogramma Brugklas. Koldenhof: “De kinderen gaan op het Marktplein ook gezamenlijk een dansje doen; de instructiefilm hiervoor is naar alle basisscholen in Apeldoorn gestuurd.”

De scholieren van het voortgezet onderwijs komen die dag vanaf 16.00 uur tot 01.00 uur aan hun trekken met een groot muziekevenement in Gigant en op het Caterplein.