Stedendriehoek
STEDENDRIEHOEK – De Grote Clubactie begint dit jaar op zaterdag 1 oktober. Ook kinderen van clubs uit de regio Stedendriehoek komen in de maanden oktober en november langs de deuren om loten van de Grote Clubactie te verkopen.
Maar liefst 80% van de opbrengst van de loten gaat direct naar de verenigingen. Clubs hebben dit geld hard nodig om rond te komen. Uit onderzoek van het Mulier Instituut blijkt dat clubs hun inkomsten gemiddeld voor 55% uit contributie halen. Naast sponsoring, reclameborden, entreegelden, subsidies en kantine-inkomsten, wordt 8% gerealiseerd door financiële acties, zoals sponsorlopen en lotenverkoop.
Bijna alle ondervraagde verenigingen (91%) organiseren activiteiten die extra geld opleveren. Tweederde (66%) van de verenigingen organiseert de Grote Clubactie om extra inkomsten te werven. De opbrengst van financiële acties wordt vooral gebruikt voor algemene verenigingskosten (72%), zoals materiaal, activiteiten, de huur van een accommodatie en begeleiding. Dit jaar is het alweer de 44e editie van de Grote Clubactie. Directeur Frank Molkenboer: “Veel verenigingen zijn afhankelijk van de inkomsten van de Grote Clubactie. Omdat clubs de contributie betaalbaar willen houden voor hun leden, zijn financiële acties zoals de Grote Clubactie essentieel.”
Uit het onderzoek van het Mulier Instituut komt naar voren dat 59% van de verenigingen de opbrengst van een actie gebruikt om de contributie betaalbaar te houden. Molkenboer: “Het verenigingsleven is veel waard en vervult een belangrijke functie in onze samenleving. Dit willen we koesteren, ook in de toekomst. Het moet dus voor iedereen bereikbaar en betaalbaar blijven. Bij ons is elke club welkom, of het nu om sport, cultuur of hobby gaat. Van elk verkocht lot van €3,- gaat €2,40 direct naar de vereniging. Een uniek hoog percentage voor financiële acties.”
Aan de Grote Clubactie nemen dit jaar bijna 6.000 clubs deel. Verenigingen halen met deze actie gemakkelijk een bedrag tussen de €1.000,- en €10.000,- op. Verenigingen zijn de basis voor een gezonde samenleving. Daarom organiseert de Grote Clubactie een landelijke loterij waarmee verenigingen extra inkomsten werven. Naast de hoofdprijs van €100.000,- zijn in de loterij van de Grote Clubactie veel mooie prijzen te winnen.
De Grote Clubactie is in 1972 bedacht door Pierre Claessens, chef-redacteur bij het toenmalige Nieuwsblad van het Zuiden. Tijdens de eerste Grote Clubactie werden er 55.000 loten in Tilburg verkocht. Het unieke van de Grote Clubactie is dat 80% direct naar de clubkas gaat, de resterende 20% gaat onder meer naar prijzen en de organisatie. In 1977 brak de Grote Clubactie landelijk door in heel Nederland. In 2015 werden er 2,9 miljoen loten verkocht.